Jumaat, 30 April 2010

TERPENGARUH AIR SETAN

Allah SWT melarang minuman kertas kerana air itu memabukkan. Bila mabuk manusia hilang kawalan diri dan pelbagai perkara boleh berlaku.

Kita selalu dengar pemandu mabuk terlibat di dalam kemalangan dan ada yang membawa maut.  Ada juga insan yang memperkosa dan diperkosa gara-gara terpengaruh dengan air setan ini.

Inilah yang sering berlaku di sana sini.   Hari ini pun kita mendengar seorang suami memperkosa tetamu di depan isterinya sendiri.  Gara-gara mabuk suami hilang kawalan.  Diberitakan dia ditangkap polis untuk siasatan selepas wanita mangsanya itu membuat laporan polis.

Walaupun jelas air minuman keras ini boleh mendatangkan masaalah, anehnya syarikat penerbangan milik kerajaan Malaysia sepenuhnya, MAS, masih menyajikannya di dalam penerbangan ke destinasi antarabangsa.  Malah jenis minuman keras yang dijamu adalah dari jenis mahal.  Penumpang juga boleh minum tanpa had.

Apa logiknya perkara ini diteruskan?  Malaysia adalah sebuah negara Islam, tapi jelas tidak mempamerkan ciri ini dengan amalan begini.

Saya sendiri pernah melihat ada kes penumpang yang mabuk dan berkelakuan tidak senonoh semasa penerbangan kerana terlalu banyak minum minuman keras..  Penumpang yang mabuk menimbulkan masaalah kepada krew kerana mereka menganggu ketenteraman penumpang lain.

Untuk apa dipertahankan amalan menjamu air minuman keras di dalam pesawat  MAS?  Tidak ada syarikat penerbangan lain yang begitu bermurah hati menjamu minuman keras yang berjenama secara percuma kepada penumpang.  Kemudian yang menjamu penumpang pula terdiri dari krew yang majoritinya Melayu Islam.

3 ulasan:

Aida Ali berkata...

Salam. Hidup zaman sekarang semakin sukar. Terpulang kepada kita untuk memilih jalan yang hendak kita ikut. Semoga kita dan anak-anak kita dipelihara Allah sentiasa

ASAN berkata...

Salam.
Ikut tempias hangover ke?

SITIJA berkata...

Salam Aida - Ya benar. Kita doakan yg terbaik, amin

Salam Asan - hakahakahkah.