Khamis, 20 Mei 2010

CERITA YANG BENAR

Bekas CEO anak syarikat MIC, Ms Chithirakala, telah ditahan di Lapangan Terbang dan tidak dibenarkan menaiki pesawat untuk ke India.  Beliau diberitahu oleh pihak Imigresyen bahawa beliau dicegah dari keluar negara.

Saya tidak arif dalam soal-soal undang berkaitan kesnya di Mahkamah.  Tetapi kes permohonan supaya pasport anatarabangsanya ditahan akan didengar pada 25 Mei nanti.

Memanglah pelek juga kenapa beliau harus meneruskan perjalanannya ke India jika kesnya di Mahkamah akan didengar dalam beberapa hari saja lagi.  Jika melihat kepada bagasinya di dalam gambar dibawah, memang nampak amat besar.  Kalau kata nak pergi untuk tempuh yang lama pun boleh percaya juga.

Bekas CEO - Chithirakala di KLIA

Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) difahamkan telah memohon kepada Mahkamh supaya menahan pasport beliau atas alasan mereka percaya beliau akan meloloskan diri.  Jika begitu, kenapa beliau mesti teruskan perjalanan sedangkan kes itu sudah difailkan di Mahkamah dan akan didengar dalam masa beberapa hari saja.

Beliau menegaskan bahawa beliau sudah pun memaklumkan tentang rencananya untuk ke luar negara itu kepada SPRM.  Mengikut katanya, SPRM memberitahu beliau boleh ke luar negara asalkan beliau memberitahu SPRM sekurang-kurangnya seminggu sebelum berbuat demikian.

Sebagai seorang yang berpelajaran tinggi, tak mungkin beliau tidak dapat melihat tentang kesan segala keputusan dan pergerakannya.  Tentu beliau sendiri pun akan membuat konklusi yang sama jika perkara yang sama itu dilakukan oleh orang lain.  Jika bercerita tu biarlah  sekurang-kurangnya kedengaran benar dan logik.

3 ulasan:

ROHA berkata...

Salam.
Banyak org lari pergi India! Besar & ramai orang, susah nak dikesan! :)

Tanpa Nama berkata...

Aslmkm.
Hmmm, sbb dah byk kali terkena, kali ini SPRM dulukan langkah setapak ke depan! :)

RAISA berkata...

Salam.
Rancangan tak kesampaian!