Jumaat, 7 Januari 2011

BUAT JAMU SENDIRI

Biasanya orang membeli jamu yang sudah diproses di kedai.  Kebanyakan jamu adalah produk Indonesia.  Sekarang sudah ada dua tiga syarikat tempatan yang menjadikan herba sebagai produk mereka.  Yang ketara ialah produk orang kampung.

Sebenarnya kita boleh membuat sendiri jamu yang kita perlu.  Banyak bahan mentah digunakan memang barang yang kita selalu beli sebagai barang keperluan iaitu seperti halia, serai, kunyit, bawang merah, bunga cengkih, beras dan limau.

Bahan-bahan yang sentiasa kita beli untuk kegunaan harian ini ada khasiat yang boleh dimanafaatkan menjadi bahan jamu.  Umpamanya halia boleh memanaskan badan dan menghilangkan angin; serai boleh dicampur dengan sirih untuk menghilangkan bau badan; dan kunyit boleh menghilangkan gatal serta menyembuhkan luka.

Barang keperluan seharian mudah dijadikan jamu dan boleh dimakan/minum secara teratur untuk mengatasi masaalah atau menjaga kesihatan badan.  Kita hanya tinggal menumbuk atau mengisarkannya dan diamal makan/minum setiap hari mengikut keperluan.  Ini adalah lebih baik kerana kita buat sendiri secara segar dan tidak mempunyai bahan awet.

Bahan yang tumbuh liar sebagai sebahagian dari rumput rampai di halaman rumah kita juga boleh dijadikan jamu untuk bantu menjaga dan mengatasi masaalah kesihatan.  Antaranya ialah byam duri dan pokok dukung anak.  Bayam duri boleh mengubati selsema, sesak nafas dan bisul.  Sementara dukung anak boleh mengatasi masaalah barah hati dan batu karang.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Aslmkm.
Ya betul.
Memang Allah SWT memberi kita begitu banyak rahmat ... kita saja tak menyedari atau tak pandai manafaatkan.

ASAN berkata...

Salam Sitija.
Allah SWT sediakan ubat bagi setiap penyakit .. manusia perlu berusaha mencarinya.

KAKIAH berkata...

Salam Siti.
Ya, kenapa tak buat sendiri kan?

Nori berkata...

Salam Siti.
Bagus la jika gitu.

ROHA berkata...

Salam Kak Siti.
Roha pun nak cuba la.
Yakin dengan petua ini!