Jumaat, 25 Jun 2010

GUNA POPULARITI

Semalam artis popular Rosyam Nor telah membuat sidang media khas bagi menjawab dakwaan dia menipu orang ramai menerusi aktiviti syarikat jualan langsung.  Pelakon berusia 43 tahun berbuat demikian bagi membersihkan namanya setelah pelbagai laporan media mendedahkan beberapa ahli yang bernaung di bawah jenama Rosyam Nor Group (RNG) berasa ditipu.

Rosyam berkata dia kini hilang kepercayaan daripada ahli selepas menceburi perniagaan yang menjual produk kesihatan, Power Impian lebih dua bulan lalu. Ketika ini, Rosyam mempunyai 3,000 ahli yang menyertainya.

Mengikutnya RNG bukanlah syarikat jualan langsung atau MLM, tetapi dia juga adalah ahli biasa yang menjalankan perniagaan menerusi Power Impian. Dia percaya syarikat ini kukuh kerana bernaung di bawah syarikat besar dan yakin dengan pelaburan untuk jangka masa panjang.  Katanya sejak laporan negatif itu, perniagaannya terjejas teruk.

Rosyam juga memberitahu dia telah melabur sebanyak RM300,000 untuk menjalankan perniagaan itu termasuk membeli iklan dan mempunyai pejabat sendiri.  Jika di awalnya dia mampu menarik seramai 1,000 pengunjung di ceramah perniagaan mingguannya, tetapi di sessi akhir hanya enam pengunjung yang hadir.

Kita tidak tahu apa masaalah sebenarnya.  Yang jelas ini kes  menggunakan populariti untuk meraih keuntungan.  Dulu Amy Search juga dikaitkan dengan skim MLM dengan menjadi duta produk dan kemudian rekrut ahli.  Rosyam kata perniagaannya ini bukan MLM tapi modus operandi seperti yang diberitahunya sendiri memang gaya MLM.

Kata Rosyam, "... Power Impian sebenarnya membayar bonus pada ahli yang layak jika ada pendaftaran ahli baru.”  Bukankah sistem rekrut ahli baru begitu mirip kepada MLM?

3 ulasan:

ROHAM berkata...

Salam.
Memang mereka ambil semaksima peluang .. bila kecuh gelabah/tak tentu arah!

BID berkata...

Aslmkm.
Hari ini dalam Melodi TV3 pun ada dia buat penjelasan .. tentang penipuan tu .. tapi MLM ye le kot!

Tanpa Nama berkata...

Aslmkm SITI.
Allah juga yang Maha Mengetahui.
Kita kena tahu segala info & latar belakang sebelum dapat membuat rumusan yg tepat.